EAT! BRUSSELS DRINK! BORDEAUX - HET FESTIVAL VAN DE PERFECTE MATCH.


Het jaarlijkse foodie festijn Eat! Brussels drink! Bordeaux is een uitgelezen kans om kennis te maken met de favoriete wijn van de Belgen en de lekkere, gevarieerde Brusselse keuken. Ik schuif aan bij het galadiner dat overgoten word met de beste Saint-Emilion grand cru’s, proef een brede waaier aan sweet Bordeaux’s tijdens een wat vreemde lunch en ontdek een resem excellente en betaalbare Bordeauxwijnen aan de standjes van dit feestelijke festival in het Brusselse Warande Park.


Sweet, sweet Bordeaux. Om zoete witte wijnen te drinken hoef je geen kenner te zijn, integendeel het is vaak een goeie introductie om wijn te leren drinken. Ik zie jongeren in mijn omgeving die met de beste wil van de wereld geen rode wijn lusten, gretig een glas Sauternes naar binnen gieten. Rijp fruit en bloemenaroma’s zijn smaken die erin gaan als, jawel ‘zoete koek’. Zo’n wijntje kan je zonder problemen op een zonnig terras nuttigen, bij foie gras of bij een heerlijk dessert. Maar ik word tot mijn grote verbazing uitgenodigd op een lunch waar bij élk gerecht een Sauternes of andere zoete Bordeaux wijn wordt geserveerd. Vrij ongewoon, maar het is dan ook meer bedoeld als een statement.


Zoete witte wijnen zijn niet enkel dessert- of aperitiefwijnen maar kunnen gedronken worden bij talrijke gerechten. Zo eet ik een fusion gerecht met gegrilde, bijna rauwe tonijn en een oosters getint slaatje. De combinatie met de Sauternes is gedurfd, maar zeer geslaagd. Ik stel ook vast dat groene groenten, zoals spinazie, echt geen goeie match zijn met Sweet Bordeaux en frieten zijn al helemaal een nono. Maar aan de andere kant ben ik aangenaam verrast dat bij groene curry een Sauternes best goed naar binnen gaat. De combinatie Mechelse koekoek, met geconfijte citroen en een glas La Bouade (Sauternes) is ronduit een schot in de roos. Gerookte zalm, kreeft, het kan allemaal, ook bij heel sterke smaken als wasabi en gember is het volgens mijn tafelgenoten, stuk voor stuk grote wijnkenners, perfect te combineren.


Goudkleurige godendrankjes. Al vertegenwoordigen deze sweet Bordeaux maar 3% van de hele Bordeauxproductie, de Belgen dragen deze goudkleurige godendrankjes een warm hart toe. Ik ben niet bepaald een zoetekauw, daarom vind ik waar-schijnlijk Le Chateau du Pavillion Sainte Croix du Mont van 2013 bijzonder lekker. Van al de wijnen die ik tijdens de lunch proef is het de minst zoete. En hij gaat perfect samen met de carpaccio van kreeft en tonkabonen. Ook de Pick Laborde van 2011 is heerlijk al is die een stuk zoeter, maar hij matcht bovenwel met de groene curry. Later op de stand van Sweet Bordeaux in het Warande Park, waar heel wat gegadigden zich de zoete wijnen laten smaken proef ik nog een premier grand cru classé van chateau Rabaud Promis 2007 van een van mijn tafelgenoten, Philippe Déjean, president van de AOC Sweet Bordeaux. Het lijkt alsof een engeltje op mijn tong plast. Voor iemand die geen echte adept is van zoete wijnen ben ik overtuigd geraakt dat een zoet wit wijntje absoluut lekker kan zijn bij een breed gamma van gerechten en…dat het zelfs zonder voedsel vlot naar binnen gaat.


St. Emilion à volonté. Een dag later zit ik op het galadiner, overgoten met uitstekende Saint Emilions, op de 27ste verdieping van The Hotel met een adembenemend panorama op Brussel. Chef van dienst is Pierre Balthazar van The Restaurant. En zoals tijdens het hele eet- en drankfestijn Eat! Brussels Drink! Bordeaux reiken ook hier Brussel en Bordeaux mekaar de hand, want Balthazar wordt bijgestaan door Jean-Pierre Xiradakis van het gastronomische La Tupina in Bordeaux. Na een uitstekende crémant en drie witte Bordeaux wijnen, waarvan de lekkerste voor mij de Delor 2014 is, krijg ik enkele erg goeie St. Emilions te drinken.


In tegenstelling tot de Sweet Bordeaux lunch, drink ik dit keer rode wijn bij kreeft en vis. Ook hier heb ik mijn favorieten: Le chateau Grand Corbin, Saint Emilion grand cru classé van 2009 die ik bij een heerlijke dorade proef en Le Clos de l’Oratoire, Saint Emilion grand cru classé van 2007 die geserveerd wordt bij een filet de boeuf Rossini. Leuk is dat ik aan tafel zit met een aantal kenners en er druk gediscussieerd wordt. Het zijn de twee wijnen die ook bij mijn tafelgenoten het meeste bijval krijgen.


Goedkoper dan je denkt. De Saint Emilions die we drinken zijn vrij prijzig en toch is het een verkeerd beeld dat alle Bordeauxwijnen persé duur zijn. Voor een grand cru betaal je natuurlijk iets meer, maar de prijs is niet altijd een kwaliteitsindicator. Tijdens mijn laatste bezoek aan Bordeaux heb ik echte toppers ontdekt voor amper 7, 5 à 8 euro. Wijnen die ik aan iedereen kan aanraden, zoals Chateau Mémoires Fleur d’Opale een heerlijke droge witte Bordeaux van 2013 en een exquise rode Bordeaux Supérieur van Chateau Lestrille Capmartin van 2010. Toevallig of niet gemaakt door twee dames. Vrouwen veroveren stilaan Bordeaux en proberen de wijn een wat jonger, moderner gelaat te geven in een wijnstreek die toch nog erg traditioneel is. Tot voor kort werden vrouwen nog geweerd uit de kelders omdat de wijn anders zou keren. Ik ben dus erg blij om te zien dat op dit gastronomische feest er bijzonder veel jonge en vrouwelijke wijnboeren aanwezig zijn.


Eat! Brussels drink! Bordeaux. Met vrienden en familie uitgebreid proeven aan de verschillende stands van Bordeaux, in het intussen erg drukke Warande Park, is natuurlijk het allerleukst. Mayeul l’Huillier, de jonge directeur van de Bordeaux Graves -hij zat bij me aan tafel tijdens het galadiner- probeert de dochter van mijn partner die normaal nooit rode wijn drinkt te overhalen toch eens een poging te wagen. ‘Het bestaat niet dat je geen rode wijn lust’, lacht hij, ‘ik kan voor iedereen een rode of witte wijn vinden die ze wel appreciëren’. Het is zoals in de liefde, op elk potje past een deksel. Na haar een paar vragen te hebben gesteld over wat ze wel en niet lust, kiest hij voor haar, zo blijkt uit haar enthousiaste reactie, de perfecte wijn uit. Chateau d’Eck Pessac Leognan van 2011 is meteen bingo. Daarom is Eat! Brussels Drink! Bordeaux een ideaal  evenement. Wijnbouwers uit zowat elke streek uit de Bordeaux doen echt hun best om hun passie en kennis door te geven tijdens dit eet- en drinkfestijn.


Wijninitiatie. Met een wijnpas (terplaatse te koop voor 17euro) kan je in elke Bordeauxstand terecht met 10 bonnen, en nog eens twee coups de coeur. Je kan er dus voor één dag sommelier in spé spelen, tal van wijnen proeven en vergelijken en wie weet je absolute lievelingswijn ontdekken. Voor mensen die zich nog meer willen verdiepen in het degusteren van wijn is er l’école du vin, een wijnworkshop, waar ervaren oenologen, opgeleid in de wijnschool van Bordeaux, op een erg ludieke manier de vele geïnteresseerden volledig inpakken. De workshops zijn voor een breed publiek, ik zie mensen zitten van allerlei pluimage. Je hoeft helemaal niks over wijn te weten. Deze editie lieten meer dan 1300 adepten zich er inwijden in de wijncultuur.


Chef in spé. Vermits Eat!Brussels Drink!Bordeaux een wijn- én eetfestival is worden er ook kooklessen gegeven. Want de Brusselse gastronomie kan natuurlijk niet achterblijven. Carlo De Pasacale en Sergio Moschini zorgen voor Mmmmh! kooklessen. Mmmmh! is een shop van keukenaccessoires en delicatessen in Brussel, waar er het hele jaar door kookcursussen worden gegeven. Maar tijdens het festival kan iedereen, beginners of experten, zelfs kinderen een vrijblijvende poging wagen. Van simpele gerechten tot gastronomische hoogstandjes.


Brusselse keuken. Grote namen zoals la Truffe Noire of  Kwint pakken uit op dit gourmande festival met gastronomische lekkernijen, maar je kan ook hamburgers eten met dat ietsje meer, trendy eclairs, wereldkeuken zoals in Le Cercle des Voyageurs of  Belgische streekgerechten in het Atomium restaurant. Ik kom zelfs een buurman tegen, Giovanni Bruno van het Italiaanse sterrenrestaurant Senzanome, die voor de gelegenheid in Tram Expérience de pollepel zwaait. Tram Expérience is een echte must als je Brussel eens op een andere manier wil ontdekken. Je kan terwijl je met de tram de hoofdstad doorkruist een heerlijk gastronomische maaltijd verorberen. Een origineel initiatief waar we eerder al verslag over uitbrachten.


Culinaire diversiteit. Ik probeer bij Kwint de zalmtartaar voor 5€, een wel erg luxueus broodje rundtartaar met grote vlokken truffel in La Truffe Noire en eet later nog een gigantische gourmetburger in the Hardrock Café, een kwestie van een fond te leggen voor al die wijn en ik kan het niet nalaten om van de Japanse ravioli van restaurant Râle Bol te proeven en samen met mijn co-foodies een bordje Libanese snacks te bestellen bij O Liban. Je komt er best met een flinke honger naartoe, want er is ook nog een tent met zowat elke wereldkeuken: van Hongaars en Cubaans over Canadees tot Marokkaans. Het festival weerspiegelt perfect de enorme culinaire diversiteit van Brussel. Ik proef net als vorig jaar ook insecten en neem me voor dat  wanneer ik nog eens in de buurt kom van het Bethlehemplein, ik de krekelfarm van de jonge initiatiefnemers een bezoekje breng.


Op naar de volgende editie. Het festival dat voor het eerst in het Warande Park plaatsvindt is een enorm succes. Het voordeel is dat je er makkelijk met de tram en de trein kan komen. Ook ik heb de wagen thuisgelaten en kan dus zoveel proeven als ik wil. Eat! Brussels drink! Bordeaux is weer een echt festijn geworden waar elke foodie met veel tevredenheid op terugkijkt, mezelf inbegrepen. Er waren zelfs meer bezoekers dan vorig jaar ondanks het minder goeie weer. Ik kijk al uit naar de volgende editie in september 2016. En voor degenen die niet zolang kunnen wachten: van 23 tot 26 juni gaat in Bordeaux Fête Le Vin van start, het is de tiende editie, dus verwacht je maar aan een specialleke.


© TEKST & FOTO'S: DICHTBIJ & VER WEG 2015

EDITIE 2016: EAT! BRUSSELS DRINK! BORDEAUX VAN 5 tot 8 SEPTEMBER 2019: eat.brussels/nl/home

Meer over Bordeaux wijnen op onze blog:

7 vooroordelen over Bordeauxwijnen de wereld uit

Ontdek Bordeaux tijdens Fete le Vin



EAT! BRUSSELS DRINK! BORDEAUX - HET FESTIVAL VAN DE PERFECTE MATCH.

Geen opmerkingen

Naam

E-mail *

Bericht *

-->