[REVIEW] 7 REGELS OM EEN GOEDE KEUKEN TE (H)ERKENNEN - ROBERTA SCHIRA

gastronomische recensies schrijven, foodrecensies, culinaire kritiek schrijven, boek gastronomische recensies leren schrijven

Over smaak valt niet te twisten. Of toch misschien? In de hoogdagen van Trip Advisor en hippe foodblogs doet iedereen wel z'n zegje over restaurants, chefs en hun gerechten. Niet dat daar iets mis mee is, maar de wildgroei aan (vaak subjectieve) recensies hebben al menig chef en restaurateur de wanhoop ingedreven. In haar boek '7 Regels om een goede keuken te (h)erkennen' gaat culinair recensente Roberta Schira op zoek naar criteria om keukens en gerechten objectief te beoordelen. Wat ons betreft alvast een geslaagde evenwichtsoefening.

'Als we ons verschansen achter het idee dat smaak nu eenmaal subjectief is dan hoeven we nergens meer over te discussiëren'. In '7 Regels om een goede keuken te (h)erkennen' legt Schira de vinger op de culinaire wonde: als alles subjectief is, kan iedereen wel recensent worden. Foodblogs rijzen vandaag als paddenstoelen uit de grond en op sites als Trip Advisor kan iedereen - zelfs anoniem - zijn ei kwijt. Hoog tijd dus om eens wat orde zaken te stellen. In het begin van haar boek legt de auteur ons met treffende voorbeelden uit wat een goede recensie is, hoe ze te schrijven en wat de impact ervan is. In het tweede deel formuleert ze vanuit haar twintigjarige ervaring 7 regels om los van de eigen smaak een beoordeling van een restaurant of gerecht te maken. (ingrediënten, techniek, genialiteit, evenwicht en harmonie, sfeer, plan en waarde).

'7 Regels om een goede keuken te (h)erkennen' is een boek dat leuk en vlot leest en helder inzicht brengt in de wereld van de culinaire journalistiek. Schira slaagt erin om met het formuleren van haar objectieve criteria een gedurfde evenwichtsoefening tot een goed einde te brengen. Iemand moest het eens doen. Door het lezen van dit boek word je niet meteen een culinaire recensent - daarvoor is ook nog heel wat praktijkervaring nodig - maar het is alvast een goed begin. Wij hebben er dan ook heel wat van opgestoken en bevelen het iedereen warm aan die zich geroepen voelt om recensies te schrijven voor een (food-) blog of Trip Advisor. Maar ook de fanatieke, niet schrijvende gastronoom zal dit boek met een schat aan bruikbare informatie ongetwijfeld weten te waarderen.

Roberta Schira is culinair auteur, journalist, foodie en schreef al een twaalftal boeken. Ze lag aan de basis van The Fifty Best Restaurants of The World, en het tijdschrift Fine Dining Lovers dat zowel on- en offline vele volgers heeft.

'7 regels om een goede keuken te (h)erkennen' paperback telt 208 bladzijden, kost 20 euro (richtprijs) en verscheen bij uitgeverij Terra: www.terralannoo.nl

© W. G.Dichtbij & Ver Weg 2015

[REVIEW]  7 REGELS OM EEN GOEDE KEUKEN TE (H)ERKENNEN - ROBERTA SCHIRA