[REVIEW] LOGEREN BIJ BELGEN IN FRANKRIJK (NIEUWE EDITIE)

reisgids frankrijk, slapen bij belgen in frankrijk, logementen frankrijk, b&b's in frankrijk, chambre d'hotes in frankrijk


'Logeren bij Belgen in Frankrijk' Editie 2016/17. Erwin de Decker & Peter Jacobs.

Toen ik jaren geleden op m'n buikgevoel door de Auvergne trok, ontdekte ik toevallig de chambre d'hôtes van een jong Belgisch koppel in Massiac. Ik reserveerde meteen twee nachten in hun charmante oude hoeve en liet mij hun enorme gastvrijheid bijzonder welgevallen. Hun table d'hôtes waren memorabel. Niet alleen om de excellente huiskeuken, maar vooral omwille van het bonte internationale gezelschap rond de tafel, waarvan de meeste op doortocht waren naar het zuiden. Als enige meertalige in de groep - buiten de eigenaars -  deed ik niet alleen dienst als tolk, maar liet de gesprekken soms opzettelijk in het honderd lopen, tot groot vermaak van zowat iedereen. Op een nacht bleef ik op het terras nog even nagenieten van een heldere sterrenhemel en een nachtegaal die zong alsof z'n leven er van afhing. De eigenaar, wiens naam ik me niet meer herinner, kwam bij me zitten met een fles wijn en twee glazen. De uren daarop hebben we gebabbeld over koetjes en kalfjes, kreeg ik een berg tips over de streek en vertelde hij mij hoe ze twee jaar eerder het hectische Brussel waren ontvlucht om de rust van het platteland, in dit geval de bergen, op te zoeken. Hun keuze was gevallen op een 17e eeuwse hoeve in de heuvels rond Massiac. Sindsdien werken ze zich alle dagen uit de naad voor hun gasten. Geen nine tot five job, hard werken, maar de return maakt alles meer dan goed. Voor mij was het een van m'n leukste verblijven in Frankrijk ooit.

Hun B&B vond ik jammer genoeg niet terug in 'Logeren bij Belgen in Frankrijk' maar hun verhaal des te meer. De ondertoon die ik lees in het relaas van landgenoten die in het boek aan het woord komen is vaak dezelfde: ze vertrokken uit België uit frustratie, omdat ze geleefd werden door hun job, zwichten onder een enorme werkdruk of omdat ze geen privéleven meer hadden. Vaak gaat het om hardwerkende ondernemers of mensen die in de horeca werkzaam waren, waaronder opvallend veel jonge mensen. Sommige raakten geïnspireerd tijdens een vakantie, ééntje zei België zelfs vaarwel na het zoveelste voedselschandaal. 

De auteurs schreven dit boek niet omdat ze vinden dat je per definitie bij Belgen in het buitenland moet logeren, maar omdat ze boeiende mensen op een mooie vakantiebestemming in de focus willen zetten. Bovendien wordt er in de meeste B&B's ook Nederlands gesproken, wat dan weer mooi meegenomen is voor wie de Franse taal niet beheerst. De auteurs streven ook geen volledigheid na, eerder diversiteit. De meer dan 200 chambre d'hôtes verspreid over heel Frankrijk die in het boek worden besproken, vind je er in alle prijsklassen en categorieën: van basic tot wellness, van lekker lokaal tot topgastronomie, van boerderij tot kasteel, van toeristische hotspot tot ver weg van de begane paden. Basisvoorwaarden zijn altijd gastvrijheid en hygiëne. Het boek is overzichtelijk en geïllustreerd met vele foto's die meteen zin geven om te vertrekken. De nieuwe editie biedt bovendien een praktisch overzicht van B&B's per streek, ook na de fusie van een aantal Franse regio's die begin dit jaar werd doorgevoerd.

'Logeren bij Belgen in Frankrijk' is meer dan alleen een praktische gids voor wie op zoek is naar een B&B bij Belgen in Frankrijk.  Wie net als ik graag naar de zuiderburen trekt, zal bij het lezen oneindig veel vakantie-inspiratie opdoen, boordevol leuke achtergrondverhalen van mensen die België achter zich lieten om een nieuw leven te beginnen in Frankrijk. Een must op de boekenplank van elke rechtgeaarde Gallofiel.


© W. G. Dichtbij & Ver Weg 2016


Over de auteurs: Peter Jacobs is journalist bij de krant De Standaard en Erwin de Decker  heeft jarenlange ervaring in de commerciële sector van de hotellerie en de luchtvaart.  

'Logeren bij Belgen in Frankrijk' verscheen bij uitgeverij Lannoo in paperback (15 x 24 cm) en telt 456 pagina's. Prijs: 19,99 euro. Meer inspirerende reislectuur vindt je op de website van Lannoo: www.lannoo.be


Meer informatie over Frankrijk:  be.france.fr/nl

WIJ ZIJN SOCIAAL :

[REVIEW] LOGEREN BIJ BELGEN IN FRANKRIJK (NIEUWE EDITIE)

Geen opmerkingen

Naam

E-mail *

Bericht *