ONTDEK BORDEAUX TIJDENS 'FÊTE LE VIN'


Belgen hebben in juni 2016 meer dan één reden om naar Bordeaux te trekken. Er is niet alleen het Europees voetbalkampioenschap waar de Rode Duivels het op 18 juni opnemen tegen Ierland, maar ook de 10e editie van het beroemde wijnfestival 'Bordeaux Fête le Vin'. Wie Bordeaux in juni bezoekt, slaat dus drie vliegen in één klap. Want behalve voetbal en wijn ontdek je meteen de bruisende stad aan de Garonne. Het historisch centrum van Bordeaux, Port de la Lune, is sinds 2007 Unesco werelderfgoed. Bovendien heb je als Belg een streepje voor in Bordeaux. En ik kan het weten.

Place de la Bourse. (© T.Sanson)

Graag geziene gasten. Op 18 juni 2016 spelen de Rode Duivels in het Nouveau Stade Bordeaux hun tweede wedstrijd in het Europees voetbalkampioenschap. Voor dit gloednieuwe stadion met opvallende witte palen die de tribune stutten, tekenden een stel Zwitserse architecten. Wij zullen er niet live bij zijn, maar als rechtgeaarde Belgen steunen wij natuurlijk voluit de pupillen van Marc Wilmots die in het seizoen 2000/1 nog als spelverdeler voor les Girondins de Bordeaux uitkwam. Wilmots lust zelf wel een glaasje Bordeaux en mogelijk raakte hij er daar aan verlekkerd. Het is dan ook geen toeval dat onze nationale coach tijdens de eerste editie van Eat! Brussels Drink! Bordeaux ambassadeur werd van deze wereldberoemde wijnen.

Place du Palais en Porte Cailhau, pure charme. (© Deepix)

Met Marc Wilmots drinkt ook het gros van de Belgen op gezette tijden een glas Bordeaux. We zijn er zelfs dol op, want na China en Duitsland is België als derde exportland goed voor 35 miljoen flessen per jaar. Meer nog, Belgen kiezen zonder compromissen voor kwaliteit, zowel thuis als op restaurant. Wij zijn dan ook graag geziene gasten in Bordeaux en de liefde is werderkerig. Daar is dan ook alle reden toe, want sinds de stad aan de Garonne Unesco Werelderfgoed werd, vond ze een tweede adem. Bordeaux is springlevend en dat zal je geweten hebben.

"België is als derde exportland van Bordeaux goed voor 35 miljoen flessen per jaar"


wijntourisme bordeaux, wijnfestival, bordeaux, grand cru classé, pomerol, wijn, wijnen
Monument des Girondins

Een trotse stad. 'Toen het historische centrum van Bordeaux in 2007 tot werelderfgoed werd geklasseerd, kreeg het een stevige make-over,' zegt Véronique, mijn gids. 'Zowat alle gevels in de binnenstad zagen pekzwart en werden met o.a. steun van Unesco gereinigd. Een dure onderneming die al snel meer dan 500 euro/m2 kost'. Op een enkele gevel na is de hele stad intussen opgepoetst. Op Place des Girondelles (12 ha.) sta ik op het grootste plein van Europa. Een immense fontein, le Monument des Girondins, brengt hulde aan de vertegenwoordigers van de stad die na de Franse revolutie gruwelijk werden vermoord. Vanaf de kade overzie ik de sikkelvormige boog in de Garonne, die Bordeaux de bijnaam Port de la Lune (de Maanhaven) gaf.

wijntourisme bordeaux, wijnfestival, bordeaux, grand cru classé, pomerol, wijn, wijnen
Le Miroir d'Eau - Place de la Bourse (© T.Sanson)

Langs Quai Louis XVIII wandel ik naar Place de la Bourse. Het plein met statige gebouwen wordt griezelig nauwkeurig weerspiegeld in een immens, maar ondiep bassin, le Mirroir d'Eau, dat in 2006 werd aangelegd. 'Op zonnige dagen trekt het vooral kinderen aan die er zich kostelijk in vermaken,' lacht Véronique. We volgen de Garonne naar la Porte Cailhau die in de 15e eeuw onderdeel was van de stadsomwalling. Door de oude stadspoort verzeil ik op het intieme Place du Palais, afgeboord met kleine café's. Ideaal voor een terrasje dus en meteen een mooie gelegenheid om een specialiteit van de stad te proeven: canalés. De tulbandvormige gebakjes met vanille en rum matchen volgens mijn gids perfect met de zoete Sauternes die ik erbij drink en gelijk heeft ze.

De Bordelais houden van hun stad. (© R. Martineau)

Leuke bars en bistro's vind je trouwens overal in Bordeaux. Op zonnige dagen als deze zitten de terrasjes er afgeladen vol. 'De Bordelais houden van hun stad en zijn er bijzonder trots op,' lacht mijn gids. Ook aan stille uithoekjes is er geen gebrek. Op Place Camille Jullian waan ik mij zelfs even in Italië. De oude kerk op het plein werd omgebouwd tot een cinema, maar je kan er ook gewoon een glas drinken in de originele bar. Op Place du Chapelet sta ik bij een bronzen standbeeld van Fransesca de Goya. 'De excentrieke schilder leefde de vier laatste jaren van z'n leven in vrijwillige ballingschap in Bordeaux,' zegt Véronique. 'Hij stierf in 1828 en werd op het stadskerkhof begraven'. Nu kan je er enkel nog z'n cenotaaf bewonderen, want zijn stoffelijke resten werden intussen terug naar zijn geboorteland Spanje gebracht.

"Bordelais houden van hun stad, ze zijn er bijzonder trots op"


Overal in de stad vindt je leuke terrasjes. (© V. Bengold)

Elitair imago. Bordeaux floreert al eeuwen dankzij z'n wijnen en herdoopte zichzelf tot 'capitale mondiale du vin'. De welvaart die de wijn de stad bracht lees je nog het best af van plekken als Place de la Comédie met z'n prachtige operagebouw en de statige 19e eeuwse huizen errond. Op een steenworp ervan ligt Ecole du vin de Bordeaux, een soort wijncampus die elke rechtgeaarde wijnliefhebber tenminste een keer moet bezocht hebben. Ik ontmoet er Nathalie, oenoloog en wijndocent. 'Iedereen is hier welkom,' lacht ze, 'gewone toeristen, wijnamateurs en professionele wijnkenners. De campus wil vooral de drempel verlagen, want Bordeauxwijnen kampen soms nog met erg elitair imago'. Wie wil kan er op een leuke manier opleidingen op maat volgen, leert er wijnen matchen met eten, ontmoet er wijnbouwers die je meenemen naar hun wijnkastelen en je kan er zelfs je eigen wijn bottelen. Maar ook voor een gewone degustatie kan je er terecht.

"Bordeuxwijnen kampen vaak nog met een elitair imago"


Bordeaux Fête le Vin lokt meer dan een half miljoen wijnliefhebbers. (© G. Arroy)

Ongebreideld wijn ontdekken. In de late namiddag loop ik op de oever van de Garonne bijna letterlijk over de koppen. Het mooie weer lokt intussen heel wat volk naar het vierdaagse wijnfestival Bordeaux Fête le Vin. Meer dan 500.000 wijnliefhebbers zakken iedere editie af naar het 2 km. lange wijndorp waar je in kleurrijke tentjes het hele pallet aan lekkere Bordeauxwijnen kan proeven. Zowat alle belangrijke appellaties zijn er vertegenwoordigd, van Blanc secs en Côtes de Bordeaux tot Saint-Emilion en Pomerol. Ik hoor er opvallend veel Belgen. Bij de stand van Crémant de Bordeaux ontmoet ik Laurence, een Oostendse die al voor de tweede keer het festival bezoekt. 'Ik was vooral gek op witte wijnen, vroeger dronk ik nooit rood,' zegt ze. 'Maar nadat ik twee jaar geleden voor het eerst naar Bordeaux kwam, staat er bij mij ook regelmatig een flesje rood op tafel'. Laat dat nu net het leuke zijn van dit wijnfeest, want met een degustatiepas van 16 euro kan je maar liefst 13 soorten Bordeaux uitproberen. Bovendien krijg je er nog een uniek wijnglas in een draagtasje bij. 

wijntourisme bordeaux, wijnfestival, bordeaux, grand cru classé, pomerol, wijn, wijnen
Populair: de stand van Saint-Emillion / Pomerol / Fronsac

Bij de stand van Pomerol/Saint-Emilion/Fronsac is het drummen, want deze wijnen horen tot de beste van heel Bordeaux. Ik raak er aan de praat met Franck, de manager van het Conseil des Vins de Saint-Emilion. Als hij hoort dat ik uit België kom, ontdooit hij meteen. 'Belgen kennen we om hun goede smaak' lacht hij. Mijn wijnbonnetjes blijken plots van geen tel meer, want ik word getrakteerd op een degustatie om u tegen te zeggen. Franck serveert mij de lekkerste Bordeaux, waaronder Canon-la-Gafflière 2007, Château de Pressac 2008 en een Clos de la Treille Niarfeix 2008, stuk voor stuk topwijnen. Ik geniet voluit van de gezellige drukte op de kaaien, want iedereen komt naar hier om in een ongedwongen sfeer wijnen te ontdekken. Dronkenlappen zie je er niet. Met een fris glas Crémant de Bordeaux geniet ik van het vuurwerk boven de Garonne dat klokslag 11 uur ontstoken wordt. Mijn avond kan niet meer stuk.

"Dronkenlappen zie je hier niet, iedereen komt naar Fête le Vin om te genieten van de gezelligheid en een lekker glaasje wijn"

Tonnen race, een vast spektakel op Fête le Vin. (© G. Arroy)

Over de schreef. Behalve Bordeaux wijnen proeven in de standjes langs de Garonne, kan je tijdens Bordeaux Fête le Vin ook eens lekker over de schreef gaan. Ik trakteer mezelf op een sessie Passeport Grand Crus Classées en 1855 in la Vieille Bourse. Het 'Classement de 1855' kwam er op verzoek van Napoleon III om de beroemdste wijnen van Bordeaux te presenteren op de Wereldtentoonstelling van Parijs in dat jaar. Samen met een dozijn echte kenners proef ik er vijf rode (Château Camensac 2009, Château Boyd Cantenac 2005, Château Gruaud Larose 2000, Château Batailly 2010 en Château Lafon Rochet) en twee witte wijnen (Château Climens 2008 en Château d'Yquem 1996) die telkens door de wijnbouwer in kwestie worden gepresenteerd. 

Topwijnen proeven tijdens een Masterclass Grand Cru Classée. (© G. Arroy)

Het lijkt alsof ik word ingewijd in een soort heilig genootschap waar weinig wordt gesproken, maar veel geproefd, gespuugd, gefronst en geschreven. De spuugbak vind ik maar niks, als ik dure wijnen krijg voorgeschoteld, dan wil ik ze echt wel opdrinken. De Bordeaux die we proeven zijn nog relatief jong, want ze bewaren gemiddeld zo'n 30 à 40 jaar. Niks dan heerlijke wijnen, maar Château Boyd Cantenac en Château Climens hadden voor mij net dat ietsje meer. Het is een unieke en leerrijke ervaring. Voor het geld hoef je het niet te laten: een sessie (+/-2 uur) kost 65 euro, maar je krijgt er wel 7 topwijnen voor in de plaats.

"De spuugbak vind ik maar niks, als ik dure wijnen krijg voorgeschoteld, wil ik ze echt wel opdrinken"

wijntourisme bordeaux, wijnfestival, bordeaux, grand cru classé, pomerol, wijn, wijnen
Musée du Vin et du Négoce Bordeaux

Verboden Stad. Rond Quartier des Chartrons hing ooit een mysterieuze sfeer die wel eens vergeleken wordt met die van de Verboden Stad in Peking. Vanaf de 17e eeuw vestigden zich in deze noordelijke wijk van Bordeaux vele négociants: handelaars die wijnen van verschillende producenten opkochten en nadien zelf samenstelden. Vooral Ieren, Vlamingen en Britten waren er bedreven in. Op de kade langs de Garonne rezen enorme pakhuizen uit de grond voor opslag en export naar Noord-Europa. De négociants bouwden huizen met - vaak - geheime kelders.  Eén ervan, in rue Borie, is sinds 2008 een museum: Musée du Vin et du Négoce. In de kelders waar ooit vaten werden gemaakt en wijn werd gemengd, wandel ik door de rijke geschiedenis van de wijk. Ik zie er unieke historische objecten, allemaal gelinkt aan het vak van négociant, originele documenten en getuigenissen over de hoogdagen van de wijk. Een ding staat vast: Chartrons was een wereld apart. In de museumshop krijg ik als apotheose nog een degustatie aangeboden om een reguliere Bordeaux van een vin de négoce te onderscheiden.


"Rond Quartier des Chartrons hing ooit een mysterieuze sfeer die wel eens vergeleken wordt met die van de Verboden Stad in Peking."


Cité du Vin Bordeaux. (© Anaka Cité du Vin)

Zintuigen op scherp. Na de Tweede Wereldoorlog verdwenen de négociants. Vandaag is Chartrons een trendy wijk met een hip publiek. In en rond la rue Notre-Dame wandel ik langs originele bars en bistro's, leuke brocantewinkels, vintageshops en kleine kunstgalerijen. Op Place Picard ontdek ik zelfs een kopie op schaal van het Vrijheidsbeeld. Geestelijke vader Bartholdy schonk het standbeeld ooit zelf nog aan de stad. De immense werf die ik verder langs de Garonne zie is die van Cité des Vins. Wie dit jaar naar Bordeaux Fête le Vin trekt heeft meteen een primeur, want dit architectonisch pareltje opende z'n deuren pas eind mei 2016. Cité du Vin volgt niet de geijkte formule van een gewoon museum, maar zet al je zintuigen op scherp. Zo heeft het geen permanente collectie. Een reis door de tijd en ruimte voert je langs twintig thematische plekken door de wereld van de wijn en de wijnen van de wereld. De reis eindigt in het belvedère waar je niet alleen kan genieten van het prachtige 360° panorama over Bordeaux, maar ook wereldwijnen kan proeven.

"Cité du Vin volgt niet de geijkte formule van een gewoon museum, maar zet al je zintuigen op scherp"


© W.G. - DICHTBIJ & VER WEG 2016

[Bordeaux Fête le Vin 2018: van 14 t/m 18 juni]


MEER BORDEAUX OP ONZE BLOG:
BORDEAUX PRAKTISCH:

Info over Frankrijk: be.france.fr/nl
Info over Bordeaux: www.bordeaux-tourisme.com

Vervoer: Hop: ik vloog naar Bordeaux met Hop! de regionale luchtvaartmaatschappij van Air France. 129 bestemmingen in Frankrijk en Europa. Dagelijks vijf h/t verbindingen naar Bordeaux, twee op zondag. Vanaf 59 euro/enkel vlucht.

Pass Dégustations: Met dit bonnenboekje ontdek je een brede waaier aan Bordeauxwijnen (goed voor 11 degustaties + 2 coup de coeurs) en je krijgt er een leuk wijnglas in een handig draagzakje bij. De Pass Dégustations biedt tal van kortingen en geeft recht op één sessie in l'Ecole du Vin de Bordeaux. Bovendien kan je er een dag gratis mee op het openbaar vervoer in de stad. (16 € in voorverkoop, 21 € ter plaatse)

Passeport 1855: ontdek en proef de Grands Crus Classées 1855 tijdens een sessie in het historische Palais de la Bourse. Een paspoort kost 65 , maar je kan er 7 topwijnen mee proeven: 5 rode wijnen van de Médoc (Haut-Médoc, Margaux, Saint-Julien, Pauillac et Saint-Estèphe) en 2 zoete wijnen van Sauternes en Barsac. Een sessie duurt ongeveer 1,5 uur. Reserveren: www.bordeaux-tourisme.com/passeport-1855



ZEKER DOEN:

Musée du Vin et du Négoce Bordeaux: rue Borie 41 (Quartier des Chartrons): www.mvnb.fr

Ecole du Vin de Bordeaux: Cours du 30 Juillet. Ecole du Vin de Bordeaux verzorgt wijnopleidingen en wijnexcursies op maat: www.bordeaux.com

Cité du Vin Bordeaux: www.laciteduvin.com

ONTDEK BORDEAUX TIJDENS 'FÊTE LE VIN'

Geen opmerkingen

Naam

E-mail *

Bericht *

-->