CANET-EN-ROUSSILLON: BESTEMMING GENIETEN


Met meer dan 300 zonnedagen en 9 km. zandstrand is Canet-en-Roussillon een topbestemming voor zonnekloppers en waterfreaks. Toch heeft dit afgeborstelde stadje op de grens met Spanje veel meer te bieden dan zon en zee alleen. Net buiten het centrum vind je het charmante oude hart van Canet en ongerepte natuur in overvloed. Dan zijn er nog de Catalaanse roots die garant staan voor gastvrijheid en een lekkere keuken. Doe daar nog de vele wijngaarden bij en je hebt een bestemming op maat van Belgen. 

Pêche à la traine, elke helpende hand telt.

Liefde op het eerste gezicht. Mannen in zwembroek, vrouwen in bikini en kinderen in een bont allegaartje trekken uit volle macht aan een sleepnet dat een Catalaanse bark honderden meters ver in zee uitzette. Het is krachtpatserij, maar het principe is eenvoudig: vele handen maken sterk. Wanneer het net finaal het strand opschuift, verdringen honderden nieuwsgierigen zich rond de vangst. Deze traditionele Catalaanse manier van vissen vond enkele jaren geleden een nieuwe adem en werd een attractie op het strand van Canet. Wie vroeg uit de veren kan en zich aanmeldt op het strand, krijgt een nummer. Het lot bepaalt achteraf wie met vis naar huis gaat. Dit keer is het een jong meisje dat met de grootste aan de haal gaat. Trots poseert ze met 'haar' vangst voor de smartphone van papa, die zich bezorgd afvraagt wat hij ermee aanmoet. Verliezers zijn er niet, want iedereen heeft duidelijk genoten het intense teamwork. Pêche à la traine is slechts één van de gratis activiteiten waaraan je op het 9 km. lange zandstrand van Canet kan meedoen.

Canet heeft 9 km. netjes onderhouden zandstrand.

Zo kan je er iedere maandag- en donderdagochtend in de vakantiemaanden gratis yogalessen volgen. Er is zelfs een strandbibliotheek, Biblioplage, waar boekenwurmen tussen het zwemmen en zonnebaden door onderuit zakken met een spannend boek. Ik hou het bij een frisse duik in zee en een heerlijk dagje niks doen aan het strand. 's Avonds wandel ik over de bruisende Avenue de la Côté Vermeille, de zeepromenade zeg maar, waar kleurrijke souvenirshops, gezellige terrasjes en draaimolens de vakantiestemming compleet maken. Enkele oude vissershuisjes zorgen voor een wat vreemde dissonant tussen de moderne blokken. Jannine à la Mer, een leuke dinner-bar bij de jachthaven, wordt mijn laatste halte. Met een bord zeevruchten en een glas witte wijn geniet ik er van een magistrale zonsondergang. Canet en ik, het is liefde op het eerste gezicht.

Jachthaven Canet.

Rue de la Soif. 'Volgen maar, we beginnen rustig aan' lacht mijn bruingebakken jetski-monitor. Maar als we de jachthaven uitvaren, schiet hij er plots als een pijl vandoor. Meneer wil indruk maken. Het is even wennen met een waterscooter op zee, maar na een halfuurtje komt de vaart er stevig in. Ik jaag de kilometerteller steeds verder de hoogte in en voel de adrenaline door m'n aderen stromen. Watersporten zijn erg populair in Canet: zeilen, (kite-) surfen, stand-up peddelen, kano, je hebt hier letterlijk een zee aan mogelijkheden. Bovendien schijnt de zon ook nog eens meer dan 300 dagen per jaar.

De skyline van Canet Plage vanaf de catamaran.

's Avonds scheep ik in op de catamaran van Navivoile voor een sundowner op zee. Nadat de zeilen gehesen zijn varen we de volle zee op tot we de kust nog in de verte zien liggen. Met een drankje geniet ik vanaf het dek van het sublieme uitzicht op de skyline van Canet Plage, de Pyreneeën en de Spaanse Costa Brava. Terug aan land duik ik het nachtleven in, in het meest iconische straatje van Canet, rue de la Soif, dat z'n naam niet gestolen heeft. Bars en kleine restaurantjes leunen er letterlijk tegen elkaar aan. De drukte is er enorm, er heerst een uitgelaten gezelligheid. Het is een must voor wie Canet bezoekt.

"In rue de la Soif leunen de bars letterlijk tegen elkaar aan, een absolute must voor wie Canet bezoekt"


Canet: verdwalen in een charmant Catalaans stadje.

Levend openluchtmuseum. Opgaan in de vakantiedrukte is leuk, toch wil ik af en toe wat op adem komen. Op zoek naar rustigere oorden trek ik naar het oude centrum van Canet dat enkele kilometers landinwaarts ligt. Het lijkt of ik er terug in de tijd word gekatapulteerd. Ik wandel door oplopende straatjes met charmante pleintjes en oude huizen die werden gebouwd in cairou, een rode lokale steen, zoals het stadhuis en de gotische Saint-Jacques-kerk. In woeligere tijden had Canet een 6 m. hoge stadsmuur waarvan enkel nog wat uitkijktorens resten. Vooral de 14e eeuwse Tour de la Bascule bleef goed bewaard. De grote bezienswaardigheid vind ik op het hoogste punt van Canet: de ruïne van het 11e eeuwse burggravenkasteel met de indrukwekkende Saint-Martin du Château-kapel en een immense ijskelder uit de 17e eeuw. Vanaf de ruïne geniet ik van een fenomenaal uitzicht op het vestigingsstadje en de wijde omgeving.

L'Arboretum du Mas Roussillon, een oase van rust.

Ook L'Arboretum du Mas Roussillon is een oase van rust. Ik word er opgewacht door gids Marine en Guy, een botanist, die mij vergezellen op mijn wandeling door het 11 ha. grote bomenpark. De olijfgaard bij de ingang is niet alleen mooi, maar met meer dan 20 soorten bomen uit de oostelijke Pyreneeën ook behoorlijk indrukwekkend. 'Olijfolie werd aanvankelijk enkel gebruikt om wol te reinigen', zegt Guy 'pas later kwamen er andere toepassingen, zoals brandstof voor lampen en werd het een hit in de keuken.' Ook de wijngaard met alle druivensoorten uit Langeudoc-Roussillon is een levend openluchtmuseum. 'Er staan meer dan 53 soorten' zegt Marine. We wandelen langs een vijver met bloeiende reuzenwaterlelies en staan stil bij enkele opmerkelijke bomen zoals een pinus couteri, een dennenboom met kegels die tot 2 kg. wegen. 'De boom kreeg de bijnaam arbre faiseur de veuves,' lacht Guy, refererend naar mannen die af en toe zo'n vallende kegel op hun hoofd kregen. Bij de boomgaard met o.a. vijgen, granaatappels en sinaasappelen laat Guy mij wat abrikozen en pruimen proeven. Ze smaken verrukkelijk.

"Een wijngaard met alle druivensoorten uit Languedoc-Roussillon, een collectie olijfbomen uit de oostelijke Pyreneeën, l'Arboretum is één groot levend openluchtmuseum"


Lokale wijnen proeven op Jazz & Wine.

La Vie en Rouge. 's Avonds ga ik terug naar het arboretum voor een wijndegustatie met live jazz-muziek: Jazz & Wine, een kleinschalig, maar gezellig evenement. Terwijl de zwoele stem van de zangeres door de luidsprekers zweeft, geniet ik van pittige kazen uit de Pyreneeën, Catalaanse specialiteiten als gedroogde ham en vers fruit uit de streek. Enkele lokale wijnbouwers presenteren er hun lekkere wijnen. Krijgen van mij een ster: de lichtzoete Vent d'Anges van Château de Rey (100% Muscat d'Alexandrie) en de fruitige, afgeronde Château L'Esparrou Rouge 2013. Mijn favoriete wijnen van de avond proef ik bij de biologische wijnbouwers van Mas Baux. 'Aha, un Belge!' lacht Serge, de eigenaar. Ik had het kunnen raden: waar wijn is, zijn Belgen graag geziene gasten. Serge laat mij hun La Vie en Rouge proeven, een afgeronde rode met karakter, 100% Syrah. Hij wil mijn mening. 'Bijzonder lekker Serge, smaakt naar meer.' Mijn woorden zijn nog niet koud of ik krijg een uitnodiging voor een uitgebreide degustatie op Mas Baux. We prikken meteen een datum: wanneer het me maar uitkomt.

"Ik had het kunnen raden: waar wijn is, zijn Belgen graag geziene gasten"


Het meer van Canet met op de achtergrond de 2.784 m. hoge Pic de Canigou.

Canetoise gondeliers. Cyril is een bezige bij. Als opzichter van l' Etang de Canet controleert hij de waterkwaliteit, elimineert hij overtollig wild, verzorgt animaties en houdt een oogje in't zeil. 'En als het moet, schrijf ik nog een proces-verbaal ook,' lacht hij. Vandaag gidst Cyril me door een uniek stukje natuur aan de Middellandse Zee: l'Etang de Canet, een oude lagune die door een lange schoorwal van de zee is afgesloten. Het uitzicht met de besneeuwde toppen van het Canigou-massief op de achtergrond is alvast verbluffend. 'Het meer is 4,8 km2 groot, maar nergens dieper dan een meter' zegt Cyril. 'Het is een uniek, maar fragiel ecosysteem.' Meer dan 650 plantensoorten groeien er en er leven 260 vogelsoorten, waaronder roze flamingo's. 'Jonge, niet geslachtsrijpe flamingo's zien we hier het hele jaar, volwassen exemplaren enkel buiten de broedtijd.'

Flamingo's zijn vaste klanten op het meer van Canet.

Op het meer duwen vissers hun bootjes als Venetiaanse gondeliers verder. 'Het zijn cassous', zegt Cyril 'kleine Catalaanse bootjes met een platte bodem die de vissers in ondiep water gebruiken.' Zes maanden per jaar mag er op het meer gevist worden. 'Hier zie je enkel beroepsvissers, ze vangen paling met fuiken.' zegt hij. We wandelen naar het vissersdorpje met rieten cabanes die volgens Cyril al vanaf de 14e eeuw rond het meer staan. 'Ze hebben geen vensters, wel twee kleine openingen en een deur langs de zuidkant. Ze worden enkel nog gebruikt als schuilhuisjes voor de vissers die er ook hun materiaal in opbergen.' Het vissersdorp, het uitzicht, l'Etang de Canet is een prachtig stukje natuur, een plek die je moet gezien hebben.

"Op het meer van Canet duwen vissers hun cassous als Venetiaanse gondeliers verder"


Op de zaterdagse markt van Canet Plage koop je verse streekproducten.

Crème brulée, V.O. 'Proeven meneer? Onze zelfgemaakte aioli is de lekkerste die er is.' Op de zaterdagse markt van Canet Plage brengen verkopers hun verse waren met de nodige generositeit aan de man. Tussen de kraampjes gaan vooral Cantenois op zoek naar ingrediënten om hun heerlijke Catalaanse gerechten te bereiden: van boles de picolats en escalivade tot escargots à la Catalane. Artisjokken, rode uien, Catalaanse tomaten, verse vis, schaaldieren, schelpen en artisanale charcuterie liggen overal kleurrijk uitgestald. De verleiding om er zelf mee aan de slag te gaan is enorm groot, maar wie in een hotel logeert beschikt niet over een eigen keuken. Gelukkig bieden de vele restaurants in Canet een smakelijk alternatief.

Zeevruchten staan standaard op elke menukaart in Canet.

Ik trakteer mezelf op een gastronomische uitspatting in L'Horizon, het restaurant van hotel Les Flamants Roses, waar chef Sylvain de heerlijkste Mediterrane gerechten klaarstoomt met wat de markt van de dag biedt. Ik geniet er van een fris aspergeslaatje met Ibericoham en Parmezankaas, coquilles Saint-Jacques à la plancha en gamba-beignets met risotto van quinoa en algen. Bij het dessert, een crème Catalan, krijg ik nog een leuk weetje, want wie denkt dat het de lokale variant van crème brulée is heeft het mis. Als ik de Cantenois mag geloven, waren zij eerst en is hun créme Catalan version originale. Hoedanook, het is de perfecte afsluiter van een heerlijk driegangenmenu met het beste uit de streek.

"Créme Catalan is geen lokale variant van créme brulée, maar de originele versie"


Mas Beaux, de wieg van 18 heerlijke wijnen.

Cognac light. Als ik op Mas Baux kom aanwaaien, begroet de hond des huizes mij op de gebruikelijke manier: eerst blaffen als gek, dan kwispelend om affectie smeken. 'Bienvenue mon ami Belge, bienvenue,' roept Serge van ver. Samen met z'n vrouw Marie nam hij de wijngaard in 1997 over. 'Ik behield de oude grenaches noirs en herplantte het terrein met mijn favoriete druiven: syrah, cabernet-sauvignon en muscat,' lacht hij. In 2013 stapte hij over op biologische teelt. 'Uit respect voor de natuur en mijn product.' Oogsten gebeurt manueel. Op z'n 12 ha grote wijngaard toont hij mij de verschillende druivenrassen. Een maand voor de oogst zitten ze al dik in het vlees. Serge overschouwt ietwat filosofisch z'n wijngaard: 'De nabijheid van de zee, de zon, de wind, de bodem, hier heb je letterlijk alles om een goede wijn te maken.'

Grand Rouge, La Vie en Rouge en Vélours Rouge: drie elegante lady's in red van Mas Baux.

Op het terras van hun 18e eeuwse mas krijg ik hun beste rode wijnen voorgeschoteld: Grand Red en Vélours Rouge (syrah, grenache), Soleil Rouge (syrah, mourvèdre) en La Vie en Rouge die ik dronk op Jazz & Wine. Verrassend lekker is de droge Baux Blond (muscat sec), een frisse witte wijn die nog het best combineert met de heersende temperaturen. Hun Vieil Orginal, een Muscat de Rivesaltes millésime die 11 jaar op eik heeft gerijpt, is voor mij écht genieten. Door de cépage, de maturiteit en de houtsmaak lijkt het wel een light-versie van cognac: de smaak is enigszins vergelijkbaar, maar dan met veel minder alcohol. Serge heeft gelijk: hier heb je alles om een goede wijn te maken. Maar behalve wijn, heeft Canet ook alles wat Belgen verlangen: veel zon, veel zee, lekker eten en een immense waaier aan (sportieve) activiteiten.

"Door de cépage, de maturiteit en de houtsmaak lijkt Vieil Original wel een light-versie van cognac"


© DICHTBIJ & VER WEG 2016 (foto 1, 9 en 10: OT Canet)

OFFICE DE TOURISME CANET: WWW.OT-CANET.FR


CANET PRAKTISCH:

VERVOER:

Ryan Air. Ryan Air vliegt dagelijks H/T naar Perpignan, op 11 km. van Canet: www.ryanair.com

Met de trein: Dagelijkse verbindingen Brussel-Perpignan met één overstap in Parijs. Meer info: be.voyages-sncf.com/nl/

Met de auto bedraagt de afstand Brussel - Canet 1174 km, een afstand die je zonder stoppen aflegt in 10u36'.




OVERNACHTEN:

Host & Vinum. Overnachten in Host & Vinum is een beetje een vakantie binnen een vakantie. Rustig gelegen cosy hotel met zwembad en charme-spa op wandelafstand van het strand. Uiterst vriendelijk personeel, uitgebreid ontbijt, uitstekend restaurant met leuke wijnkaart: www.hostetvinum.com


ZEKER DOEN:

Navivoile: zee-excursies vanuit de jachthaven van Canet met een catamaran, van sundowners op zee tot walvissen en dolfijnen spotten: www.navivoile.com

Jet Sensation: met of zonder begeleider de Middellandse Zee op met een jetski: www.jetsensation.fr



Restaurant L'Horizon - Canet

ETEN & DRINKEN:

Mas Beaux: op hun 12 ha. grote biologische wijngaard ontvangen sympathieke wijnbouwers Serge en Marie je graag voor een degustatie van hun 18 zomerse wijnen. Zelfs een picknick in de wijngaarden is mogelijk. Degustaties zowel individueel als in groep: www.mas-baux.com

Jeanine à la Mer: Trendy Diner-Bar-Tapas in de jachthaven van Canet, bekend om hun enorme fruit-de-merschotels. Vooral populair bij het jonge volkje: Facebook Jeannine A La Mer

Estelle de Mar: Facebook Club De Plage Estelle De Mar

Restaurant L'Horizon: Gereputeerd restaurant van hotel Les Flamants Roses **** in Canet. Chef Sylvain Marsault tovert de Meditarrane keuken op je bord met enkel dagverse regionale producten. Lunchen kan je al vanaf 24 €, voor een menu betaal je tussen de 46 € en 65  . Het prachtige uitzicht vanaf het terras over de zee is in de prijs inbegrepen: fr.hotel-flamants-roses.com

Plage Gourmande: laplagegourmande.fr

CANET-EN-ROUSSILLON: BESTEMMING GENIETEN

Geen opmerkingen

Naam

E-mail *

Bericht *

-->