[REVIEW] ATLAS OBSCURA, 1000 PLEKKEN OM TE ONTDEKKEN.

TERRA-LANNO, JOSHUA FOER, DYLAN THURAS

Toen het Amerikaanse duo Joshua Foer & Dylan Thuras in 2009 begonnen met Atlas Obscura, wilden ze een inventaris maken van alle plekken, mensen en dingen die hun gevoel van verwondering aanscherpten. Ze verlieten de platgetreden paden en zochten opvallende plekken op die gewone reisgidsen niet vermelden. De afgelopen negen jaar werden ze daarbij geholpen door duizenden mensen van over heel de wereld die items aan de Atlas toevoegden. Naast hun website kan je hun bevindingen sinds kort ook lezen in een lijvig boek: 'Atlas Obscura, 1000 plekken om te ontdekken,' dat volgens de auteurs eerder een rariteitenkabinet van plaatsen is, dan een reisgids.

TERRA-LANNO, JOSHUA FOER, DYLAN THURAS
Een kleine waarschuwing vooraf: wie dit boek ter hand neemt, laat het niet meer los. Atlas Obscura beschrijft meer dan 600 plekken - keurig geordend per continent - waarvan zelfs een doorwinterde wereldreiziger gaat watertanden. De gemene deler: alle plekken zijn op z'n minst bizar , opmerkelijk of obscuur te noemen. Sommige zijn voor ons heel herkenbaar, zoals pakweg de Dodevlei in Namibië, de Herdenkingsstoepa in Phnom Penh en het Kwallen Meer in Palau, andere zoals Het Oog van de Sahara en Slab City hebben we intussen op onze bucket list gezet. Maar ook macabere oorden komen in het boek volop aan bod. Want wat moet je je voorstellen bij de Zelfmummificerende Monniken van Shugendo, het Skeletten Meer in Roopkund en de Hangende doodskisten van Sagada? België levert dan weer een (bescheiden) bijdrage met het Mundaneum in Mons, waar wij eerlijk gezegd nog nooit van gehoord hebben, maar wat met  een vernuftig kaartensysteem een soort world wide web avant la lettre blijkt te zijn. Atlas Obscura mag dan de verwondering van de auteurs aanscherpen, de onze des te meer. Enige minpunt: het besef dat een mensenleven veel te kort is.

ISBN/EAN: 9789089897336 - Uitgegeven bij Terra Lannoo mei 2017 - Paperback, 480 pagina's - Prijs: € 25,00

© WG- DICHTBIJ & VER WEG 2017

Geen opmerkingen